W czasach gdy konkurencja na rynku pracy jest duża, lub w Twojej lokalizacji nie ma zbyt wielu ofert pracy, ważnym czynnikiem, aby osiągnąć sukces w projekcie „szukam pracy” jest analiza sytuacji, wyciąganie wniosków i szukanie alternatywnych możliwości działania.
Załóżmy, że od jakiegoś czasu wysyłasz CV i nie dostałeś / dostałaś jeszcze zaproszenia na rozmowę rekrutacyjną. Powodów „dlaczego” może być wiele, jednak dziś skupimy się na tym, co zrobić by dotrzeć do rekrutera lub pracodawcy i „przebić” się przez pierwsze sito selekcji CV, albo je obejść J
NAWIĄZYWANIE RELACJI Z REKRUTEREM LUB POTENCJALNYM SZEFEM
– mając profil na portalu LinkedIn możemy zobaczyć kto pracuje w firmie która nas interesuje, rekrutrzy czy managerowie, którzy budują zespół często wrzucają posty na temat otwartych ról, stąd warto zapraszać te osoby do swojej sieci kontaktów i przesłać krótką wiadomość na swój temat oraz CV bezpośrednio do nich,
– jeśli rekruter nie przyjął naszego zaproszenia, to zawsze możemy skomentować jego/jej post i zachęcić do kontaktu z nami,
NETWORKING
– nawiązywanie relacji z osobami z branży: czy to na portalu LinkedIn, czy na wydarzeniach specjalistycznych: zmniejszamy dystans, nie jesteśmy już anonimowym człowiekiem i zawsze łatwiej od słowa do słowa dojść do tematu otwartości na nowe wyzwania zawodowe,
– rozmowy ze znajomymi o naszej sytuacji, może ktoś zna kogoś, kto akurat szuka osoby z Twoimi kompetencjami do swojego zespołu: świat jest mały i warto pomóc szczęściu i nie zamykać się tylko na bierne wysyłanie CV,
BYCIE POLECONYM KANDYDATEM
– rekruterzy mają „obowiązek” zajęcia się poleconym kandydatem w pierwszej kolejności, a nawet jeśli nie przejdzie do kolejnego etapu, to są zobowiązani do przekazania tej informacji kandydatowi
– polecani kandydaci są w pewien sposób uprzywilejowani: dostają „dodatkowy kredyt zaufania” związany z poleceniem przez wewnętrznego pracownika: skoro Pani Katarzyna poleca Pana Mirosława do pracy w naszej firmie, to znaczy, że „zna się on na robocie” – dostajemy dodatkowe „punkty” na liście rekrutera
– a co jeśli nie znamy nikogo z danej firmy? Wracamy do poprzedniego punktu czyli networkingu: zapraszamy do znajomych na LinkedIn osoby z firmy w której chcemy pracować (najlepiej z właściwego działu lub potencjalnego szefa) i przedstawiamy krótko czym się zajmujemy i, że jesteśmy zainteresowani konkretną ofertą z prośbą o polecenie:
– oczywiście jest grono osób, które nigdy nie polecą kogoś, kogo nie znają
– nadal jest spora grupa osób, które zrobią to z dużą chęcią: często firmy mają specjalne programy do poleceń, co przekłada się na profity dla pracowników: specjalne gadżety, dodatek finansowy itp.
WYDARZENIA BRANŻOWE
– świetna okazja do poznania nowych ludzi (networking), wyjścia do świata (zmiana perspektywy, robienie czegoś innego i dodatkowa dawka motywacji), dowiedzenia się nowych rzeczy z naszego obszaru specjalizacji (wiedza)
– poznajemy ludzi o których nie wiedzieliśmy, zapraszamy kolejne do naszej sieci znajomych i zwiększamy swoje szanse na bycie zauważonym przez rekruterów (lepsze wyniki w wyszukiwaniu zaawansowanym na LinkedIn)
– podczas rozmów kuluarowych możemy dowiedzieć się, ze otwiera się jakaś firma, albo ktoś będzie rozwijał nowy dział: takie rozmowy kuluarowe mogą być cenną dawką wiedzy, której nie pokaże nam wyszukiwarka google
WIZYTA W BIURZE , TELEFON, BEZPOŚREDNI EMAIL LUB VIDEO CV
Może warto rozważyć bardziej bezpośrednią lub niekonwencjonalną formę?
– wydrukowanie swojego CV i wizyta w biurze / z potencjalnym szefem: w małych firmach pewnie jest to do zrobienia
– telefon do firmy znaleziony w zakładce kontakt lub na gogle i prośba o przekierowanie do działu HR
– jeśli znamy imię i nazwisko osoby z którą chcemy się skontaktować, to email firmowy (domenę główną) możemy znaleźć na stronie internetowej lub w wiadomościach pisanych przez rekruterów na LinkedIn, łączymy imię.nazwisko, samo nazwisko lub inną konfigurację z domeną firmową i może okaże się, że nasza wiadomość trafi bezpośrednio do skrzynki osobistej, a nie typowo rekrutacyjnej, tak jak 200 innych CV
– lubisz kreatywne pomysły i formę wideo? Nagraj krótki film i pokaż, że jesteś właściwa osobą na stanowisko, które właśnie zostało otworzone w firmie: wyślij link do rekrutera i na pewno nie zostaniesz niezapamiętany
MARKA OSOBISTA
Jest to najbardziej czasochłonna z form, jednak z perspektywy długofalowej przynosi bardzo dużo korzyści. Budowanie marki osobistej, czyli dzielenie się wiedzą, pozycjonowanie się w roli eksperta, zwiększanie lub tworzenie świadomości o tym kim jesteśmy i czym się zajmujemy.
Jak to robić: publikować treści (posty, artykuły, komentarze, filmiki) w mediach społecznościowych (właściwych dla naszej branży, często jest to np. LinkedIn z dodatkiem FB, Instagrama, czy TikToka), bywać na wydarzeniach branżowych czy konferencjach, pisać bloga, organizować webinary czy wydarzenie, być gościem podcastu, stworzyć ebooka, czy osobistą stronę www….
Dlaczego warto:
– przestajemy być anonimowi i ludzie zaczynają nas kojarzyć, jak nas kojarzą to w momencie kiedy wiedzą o jakiejś ofercie, mogą dać nam o niej znać lub polecić rekruterowi, by się z nami skontaktował
– rekruterzy nas znają i pierwsi piszą do nas w momencie kiedy dostaną interesującą ofertę dopasowaną do naszego profilu działania (nie musimy szukać, praca sama nas szuka)
– dostajemy „dodatkowe punkty na start” nie musimy udowadniać tak bardzo, że znamy się na swojej pracy, bo regularnie dzielimy się swoją wiedzą i doświadczeniem
– zdarza się, że firma nawiązuje z nami współpracę dlatego właśnie, że dzieli te same wartości, bliskie jest jej to co tworzymy i chce rozwijać swój biznes właśnie z nami,
– zdobywamy nowe umiejętności, które mogą być właśnie tymi, przydatnymi podczas kolejnej rozmowy rekrutacyjnej (może jednym z naszych zadań w nowej pracy będzie dbanie o wizerunek pracodawcy, czy pisanie postów na stronie firmowej: wiemy już jak to robić )
– a może to będzie początek nowej ścieżki zawodowej i krok w stronę założenia JDG? W końcu mamy już zbudowaną sieć kontaktów i mamy wypracowaną pozycje eksperta J
Oczywiście dobrze napisane CV oraz profesjonalny profil na LinkedIn będą kluczowe w przypadku niektórych stanowisk i branży, jednak to temat na inny artykuł.
Natalia Nowak
Doradca Zawodowy