Pracodawca, zanim rozpocznie poszukiwanie pracownika określa mile widziane cechy u kandydata. Poza kwalifikacjami i umiejętnościami adekwatnymi do specyfiki wykonywanej pracy u każdego pracownika są cenione uniwersalne cechy.
Parlament Europesjki i Rada Unii Europejskiej przyjęły zalecenie w sprawie kompetencji kluczowych. Wymieniono wówczas niezbędne kompetencje dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego oraz zatrudnienia. Są to: porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje informatyczne, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna.
Analizując wyżej wymienione kompetencje, treść ogłoszeń o pracę oraz opierając się na licznych rozmowach, które przeprowadziliśmy z pracodawcami proponujemy listę dziesięciu cech, które są cenione przez pracodawców:
- Komunikatywność
Umiejętność wyrażania własnych myśli, uczuć i opinii to podstawowa umiejętność bez której trudno funkcjonować. Pracownik powinien potrafić sprawnie komunikować się z przełożonym, współpracownikami oraz klientami. Ponadto często wymagane jest od pracownika pisania raportów, sprawozdań czy innej dokumentacji.
- Znajomość języków obcych
Obecnie sprawna komunikacja jest wymagana nie tylko w języku ojczystym ale również w języku obcym. Powszechnie używanym językiem jest język angielski, choć mile widziana jest również znajomość innych języków. Wymagania te wynikają z tego, że coraz częściej właściciele firm prowadzą swoje działania na skalę międzynarodową.
- Kompetencje cyfrowe
Kolejną ważną cechą jest umiejętność korzystania z technologii informatycznych. Oznacza to, że pracownik potrafi komunikować się za pośrednictwem mediów elektronicznych oraz obsługiwać aplikacje komputerowe – głównie edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, bazy danych.
- Umiejętność uczenia się
W dobie szybkiego rozwoju obecnie każdy pracownik jest zobligowany do ciągłego dokształcania się. Dlatego kolejną cechą cenioną przez pracodawców jest otwartość na przyswajanie nowych informacji oraz łatwość uczenia się.
- Samodzielność
Pracodawca ceni sobie pracowników, którzy są samodzielni to znaczy zanim zwrócą się do szefa o pomoc samodzielnie szukają rozwiązań.
- Umiejętność pracy w zespole
Poza tym, że pracownik potrafi samodzielnie wykonać zlecone mu zadania, powinien również sprawnie komunikować się z zespołem i dyskutować o realizowanych projektach.
- Przejawianie inicjatywy
Mile widziane jest również przejawianie inicjatywy i proponowanie własnych rozwiązań zamiast czekania na propozycje pracodawcy 😉
- Uczciwość
Nie musimy chyba długo tłumaczyć dlaczego ta cecha jest ważna. Uczciwość pracownika może przejawiać się w tym, że będzie rzetelnie wywiązywał się ze swoich obowiązków oraz nie będzie zatajał informacji bądź co gorsza działał na niekorzyść pracodawcy.
- Umiejętność radzenia sobie ze stresem
W pracy nieuniknione są sytuacje stresowe, dlatego mile widziany jest pracownik, który potrafi radzić sobie z emocjami oraz rozwiązywać konflikty.
- Organizacja czasu pracy
Dobra organizacja czasu pracy to ważna cecha, zwłaszcza w miejscu gdy od pracownika wymagana jest wielozadaniowość. Pracownik, który potrafi zaplanować swój czas pracy będzie terminowo wywiązywał się ze zleconych mu obowiązków.