List motywacyjny to dokument, którego napisanie potrafi być trudnym zadaniem. Celem takiego listu jest przedstawienie swojej motywacji do podjęcia zatrudnienia w konkretnej firmie i na określonym stanowisku. Jeśli list motywacyjny jest odpowiedzią na ogłoszenie zadanie to wydaje się być łatwiejsze. Co jednak zrobić jeśli chcemy wysłać list motywacyjny do firmy, która obecnie nie prowadzi rekrutacji?
Zdobądź informacje na temat firmy
Zanim zaczniesz pisać list motywacyjny, postaraj się jak najwięcej dowiedzieć o firmie, do której aplikujesz: czym się zajmuje, jakimi wartościami się kieruje, jaką ma historię, osiągnięcia. Dzięki temu będzie Ci łatwiej umotywować, dlaczego właśnie tutaj chcesz pracować.
Wybierz stanowisko, na które chcesz aplikować
Analizując działalność firmy dowiedz się jakie stanowiska znajdują się w jej strukturze. Bardzo możliwe, że takie informacje znajdziesz na stronie internetowej. Nawet jeśli nie odszukasz tych informacji, zastanów się jakie działy mogą znajdować się w tej firmie. Poszukaj informacji również na stronach innych firm, które prowadzą podobną działalność.
Co masz do zaoferowania?
Zastanów jak wesprzesz działania firmy. List motywacyjny zwłaszcza niebędący odpowiedzią na ogłoszenie powinien być traktowany jako oferta marketingowa. Oferujesz pracodawcy swoje doświadczenie i umiejętności, które mogą przynieść korzyści firmie.
Schemat listu motywacyjnego
Podobnie jak w klasycznym liście we wstępie określ dlaczego chcesz aplikować właśnie do tej firmy. Określ również jakie stanowisko lub obszar Cię interesuje. Następnie udowodnij pracodawcy co będzie z tego miał jeśli Cię zatrudni. Na koniec wyraź chęć udziału w procesie rekrutacji.
Forma listu motywacyjnego
List motywacyjny coraz rzadziej jest wymagany podczas tradycyjnej rekrutacji. Zazwyczaj pracodawca zamieszczający ogłoszenie wymaga jedynie załączenia CV. Jednak nie oznacza to, że list motywacyjny całkowicie odszedł do lamusa. Zmieniła się jedynie jego forma. Zależności od sposobu składania aplikacji również i list przyjmie różną formę. Jeśli składamy dokumenty osobiście wydrukujemy go w wersji klasycznej. Natomiast jeśli wysyłamy je drogą mailową listem motywacyjnym będzie treść naszego maila. Z kolei jeśli kontaktujemy się z rekruterem za pośrednictwem portalu społecznościowego nasz list zawrzemy w treści wiadomości.
Krótko i na temat
List motywacyjny nie powinien być długi. Ważne, aby odpowiadał trzy na najważniejsze pytania:
- Na jakie stanowisko aplikujesz
- Dlatego chcesz tutaj pracować
- Jakie korzyści przyniesiesz firmie.
A Ty wysłałaś/wysłałeś kiedyś aplikację do firmy, nie prowadzącej rekrutacji? Jesteśmy ciekawi Twojej opinii! 🙂