Poszukujesz pracy i zastanawiasz się czy dana oferta jest odpowiednia dla Ciebie? Albo może stoisz przed wyborem pracy spośród kilku propozycji zatrudnienia? Jak wybrać tę właściwą i czym się kierować podczas podejmowania decyzji?
Poznaj siebie
Rozpoczynając poszukiwanie pracy warto przede wszystkim ustalić czego szukamy. Z pewnością odnajdziemy się w pracy, w której będziemy mogli wykorzystać swoje mocne strony i będzie ona zgodna z naszymi zainteresowaniami i predyspozycjami. Dlatego zanim rozpoczniesz poszukiwania odpowiedz sobie na pytania:
- Co lubię robić?
- Czego nie lubię robić?
- Jakie są moje mocne strony?
- Jakie są moje słabe strony?
- Jakimi wartościami się kieruję i czego nie mógłbym zaakceptować w pracy?
Jaki rodzaj pracy preferujesz?
Kolejnym krokiem jest określenie rodzaju pracy:
- Czy to ma być praca z ludźmi czy z danymi?
- Czy preferujesz określone godziny pracy, czy bardziej cenisz sobie elastyczność?
- Wolisz pracować w zespole czy indywidualnie?
- Chciałbyś pracę siedzącą czy w ruchu?
- Jakiego wynagrodzenia oczekujesz?
- Czy lokalizacja pracy ma dla Ciebie znaczenie?
Poszukaj informacji
Jeśli już wiesz jakie oczekiwania powinno spełniać Twoje przyszłe miejsce pracy. Poszukaj jak najwięcej informacji o stanowisku oraz firmie. Możesz poszukiwać ich na kilka sposobów:
- Przejrzyj stronę internetową firmy– zapoznaj się z wartościami jakimi się kieruje firma, jej historią, opisem działań, strukturą.
- Zapoznaj się z działaniami firmy na portalach społecznościowych takich, jak na przykład Facebook, Instagram, LinkedIn, GoldenLine
- Poszukaj opinii o firmie – możesz je znaleźć na wyżej wymienionych portalach lub wpisać nazwę firmy w wyszukiwarkę Google.
- Przejrzyj profile pracowników danej firmy – sprawdź jak długo pracują lub pracowali w danej firmie. Dzięki temu będziesz mógł sprawdzić czy w danym miejscu pracy jest duża rotacja czy też nie.
- Popytaj znajomych – może akurat znają kogoś, kto pracował w danej firmie i będzie mógł Ci więcej opowiedzieć o jej funkcjonowaniu.
- Dopytaj o swoje obowiązki na danym stanowisku – jeśli udałeś się na rozmowę kwalifikacyjną to najlepszy moment, aby rozwiać swoje wątpliwości i dopytać o szczegóły. Poproś o zakres swoich obowiązków, dopytaj o istotne dla Ciebie kwestie. Na przykład wynagrodzenie, benefity, możliwość pracy zdalnej, godziny pracy i tak dalej.
Myśl perspektywicznie
Podejmując zatrudnienie nie wiążesz się z pracodawcą na zawsze, jednak warto już wcześniej pomyśleć czy ta praca rzeczywiście spełnia Twoje oczekiwania, aby zapobiec niepotrzebnemu rozczarowaniu i frustracjom. Zastanów się również czy jest ona spójna z Twoimi planami zawodowymi. Wyobraź sobie siebie w tym miejscu pracy za kilka lat. Jakie emocje ta myśl w Tobie wzbudza?