Obsługa klienta to często branża, w której młode osoby stawiają swoje pierwsze zawodowe kroki. Wiele osób unika tego rodzaju pracy, ponieważ wbrew pozorom nie zależy ona do łatwych. Jakie należy spełniać wymagania, aby móc pracować z klientem i gdzie szukać takiej pracy?
Na czym polega obsługa klienta?
W obsłudze klienta bez względu na branżę najważniejszą rolę odrywa klient. Dlatego pracownik powinien przede wszystkim dbać o zadowolenie klienta. W zależności od specyfiki firmy pracownik zajmujący się obsługą klienta pozyskuje nowych nabywców, sprzedaje produkty, usługi oraz utrzymuje relacje ze stałymi klientami. Zaproponowanie usługi klientowi powinno zostać poprzedzone analizą jego potrzeb. Pracownik obsługi klienta zajmuje się również udzielaniem informacji, przyjmowaniem reklamacji, rozwiązywaniem problemów.
Kto może zostać doradcą klienta?
Doradcą klienta może zostać osoba, która posiada minimum wykształcenie średnie. Mile widziane jest wykształcenie związane z marketingiem oraz doświadczenie w pracy z klientem. Natomiast nie jest to najważniejsze. Istotną rolę odgrywają predyspozycje kandydata. Osoba, chcąca pracować z klientem powinna być przede wszystkim komunikatywna, otwarta, lubić pracę z ludźmi oraz być odporna na stres. Praca ta wiąże się również z wykonywaniem licznych połączeń telefonicznych, dlatego kandydat powinien posiadać łatwość prowadzenia rozmowy również przez telefon oraz mieć dobrą dykcję. Warto również posiadać rozeznanie w branży, w której działa dana firma.
Gdzie można pracować w obsłudze klienta?
Pracę w obsłudze klienta można znaleźć praktycznie w każdym miejscu, gdzie ten klient się znajduje. Zatem mogą to być sklepy stacjonarne, jak również działy obsługi klienta sklepów zajmujących się sprzedażą online, banków, towarzystw ubezpieczeniowych itd. Miejsc związanych z obsługą klienta jest mnóstwo dlatego też prawdopodobieństwo znalezienia pracy w tym obszarze jest wysokie. Praca z klientem nie należy do łatwych i wymaga od kandydata spełnienia szeregu kompetencji miękkich. Natomiast jest to szansa na zdobycie umiejętności pracy z drugim człowiekiem oraz możliwości awansu.