CV jest dokumentem, który pokazuje naszą historię zawodową, osiągnięcia czy aspiracje. Na etapie aplikacji i selekcji, CV to jedyne źródło wiedzy, jaką rekruter posiada na nasz temat, dlatego istotne jest, aby informacje tam zawarte były rzetelne i nie budziły żadnych wątpliwości. Jeżeli rekruter nie ma pewności co do jakiejś informacji, lub jest ona pominięta, to jest szansa, że wpadnie w sidła błędu poznawczego jakim jest efekt wypełniania luk (ang. gap-filling effect). W takiej sytuacji umysł automatycznie uzupełnia brakujące informacje w sposób, który wydaje się logiczny lub zgodny z wcześniejszymi przekonaniami, wiedzą lub oczekiwaniami. Jednak jest duże zagrożenie, że informacje, jakie pojawią się w naszej głowie, nijak mają się do rzeczywistości.

Co możemy zrobić w takiej sytuacji? By zminimalizować ten błąd poznawczy, warto pokazać rekruterowi właściwą perspektywę naszych działań. Również sami możemy wpaść w zasadzkę błędów poznawczych i nie doceniać naszych osiągnięć, bo zdążyliśmy się już do nich “przyzwyczaić”. Aby uchronić się przed negatywnym efektem błędów poznawczych warto pokazywać szerszą perspektywę zarówno naszej roli, działań i osiągnięć, jak i specyfikę branży w jakiej działa nasza firma. Patrząc jedynie z własnej perspektywy zamykamy się w bańce i niesłusznie zakładamy, że coś jest “oczywiste” lub “inni też tak mają” – zdecydowanie tak nie jest.

Przykłady baniek i błędnego założenia, że coś jest “wiadome”:

wiadomo, że pracując w firmie międzynarodowej muszę znać język angielski na poziomie co najmniej C1: niekoniecznie, bo można skupiać się na konkretnym rynku, gdzie głównym językiem jest np. hiszpański, francuski, niderlandzki czy japoński,

wiadomo, że w roli Team Leadera odpowiadam za zarządzanie zespołem i realizację celów biznesowych: niekoniecznie, bo w niektórych firmach Team Leaderzy są bardziej mentorami wspierającymi rozwój kompetencji w zespole, a za realizację celów strategicznych odpowiadają Project Managerowie lub osoby na wyższych stanowiskach.

wiadomo, że w roli rekrutera kluczowe jest szybkie wypełnianie wakatów: niekoniecznie, bo równie ważne jest dopasowanie kandydatów do kultury organizacyjnej firmy oraz długoterminowa strategia budowania zespołów. Zbyt szybkie zatrudnianie może prowadzić do nietrafionych wyborów, co w efekcie może zwiększyć rotację pracowników i koszty związane z rekrutacją.

każdy zna specyfikę branży XYZ, nie muszę opisywać “oczywistości”: warto pamiętać, że nie każdy rekruter zna od podszewki specyfikę branży lub roli na jaką poszukuje kandydata, stąd warto unikać branżowego żargonu w CV, a także opisać swoje doświadczenie w sposób zrozumiały dla osoby „niewtajemniczonej”

– skoro aplikuję na rolę seniora, to mam co najmniej 10 lat doświadczenia: oczywiście wiele ofert pracy określa minimalną liczbę lat doświadczenia, jakie jest wymagane przez firmę,

Jak niwelować błędy poznawcze i pokazywać szerszą perspektywę:

  1. Używaj precyzyjnego języka:

– zarządzałem 20-osobowym zespołem, a nie “dużym”,

  1. Pokazuj efekt twojego działania:

przejąłem zespół sprzedawców, który dzięki wdrożonej autorskiej metodzie pracy z klientem premium, po raz pierwszy od 3 lat zrealizował cel sprzedażowy na poziomie 110%, zamiast “pracowałem jako dyrektor regionalny ds. sprzedaży”

  1. “chwal się” tak, by inni to rozumieli:

– możesz pracować w firmie, która zdobywa najważniejsze nagrody branżowe, jednak może być ona znana jedynie w Twoim mieście lub niszy, w której działa: warto napisać kilka zdań na temat tego w jakiej branży działa Twoja firma, ilu zatrudnia pracowników, czy jakich klientów obsługuje

– w wielu sytuacjach mogą być to informacje, które przekonają rekrutera do rozmowy z tobą (w szczególności gdy stanowisko wymaga znajomości danej branży),

  1. Unikaj ogólników:

– zamiast pisać, że „mam doświadczenie w marketingu”, precyzyjnie opisz, jakie konkretnie działania podejmowałeś, jakie narzędzia wykorzystywałeś i jakie wyniki osiągnąłeś.

  1. Zadbaj o to, by nazwa stanowiska odzwierciedlała zadania jakie realizowałeś:

– będąc “tylko” przedstawicielem handlowym mogłeś też realizować zadania związane z rolą Project Managera, takie jak koordynowanie działań zespołu, planowanie i wdrażanie strategii sprzedażowych, rolą Analityka, analizując dane sprzedażowe i identyfikując trendy rynkowe, czy Marketingowca, opracowując materiały promujące produkty,

  1. Unikaj efektu halo:

nie pozwól, by jedna cecha lub sukces wpływały i wypaczały całokształt Twoich kompetencji, na przykład jeśli masz doświadczenie w jednym dużym projekcie, warto dodać również inne obszary, w których się sprawdziłeś: „równolegle do pracy nad projektem X, dodatkowo zarządzałem kilkoma mniejszymi zespołami, co pomogło mi rozwijać umiejętności zarządzania czasem i priorytetami”. Pokaż, że Twoje kompetencje są wszechstronne i nie ograniczają się tylko do jednej domeny.

Przed wysłaniem CV do rekrutera warto pokazać je komuś, kto spojrzy na nie „krytycznym okiem” i będzie w stanie wyłapać błędy lub nieścisłości, które dla nas są już „niewidoczne”.

Natalia Nowak

Doradca Zawodowy