Na temat tworzenia CV można napisać całą książkę, niemniej w dzisiejszym artykule przedstawię najważniejsze założenia, o których warto wiedzieć w trakcie pisania swojego CV. Trendy w branży HR się zmieniają i dotyczy to również CV.

Pytanie na start: zamieszczać zdjęcie czy nie?

To zależy i polecam nasz wcześniejszy artykuł: https://fundacjaproaktywni.pl/zdjecie-w-cv-czy-warto-zamieszczac/ – w tym zakresie nic się nie zmieniło.

Czy CV zawsze wygląda tak samo?

Na start warto odpowiedzieć sobie na pytanie „jaki jest mój cel zawodowy” i co chcę pokazać w moim CV, bo o ile jest sporo elementów, które będą dla każdego CV takie same (dane kontaktowe, wykształcenie, realizowane kursy, szkolenia i certyfikaty czy hobby), to w przypadku kiedy chcemy się przebranżowić albo pracujemy jako freelancer na własnej działalności, to ten dokument może trochę różnić się od „standardowego”.

Kilka scenariuszy:

  1. Kontynuuję tę samą ścieżkę kariery:

– skupiamy się na osiągnięciach, znajomości, branży, skali naszego działania

– warto pokazać to, co nas wyróżnia na tle innych kandydatów.

  1. Chcę się przebranżowić:

– stawiamy na umiejętności transferowalne i kluczowe, niekoniecznie przeszłe stanowiska i wylistowanie tego czym się zajmowaliśmy

– pokazujemy “siebie” i to, co interesuje nas w roli, nasze aspiracje, wartości i cele,

– przedstawiamy zrealizowane kursy, zdobyte certyfikaty, czy dodatkowe projekty, które są zbieżne z naszą nową ścieżką zawodową.

  1. Zależy mi na szybkim awansie na inne stanowisko:

– połączenie elementów z opcji “ta sama ścieżka kariery” oraz “przebranżowienie”.

  1. Wykonuję głównie pracę freelancera:

– pokazujemy wyniki naszej pracy (osiągnięcia),

– jeśli współpracowaliśmy przy dużym projekcie, dla firmy o ugruntowanej pozycji i znanej marce to warto o tym napisać (chwalimy się)

  1. To będzie moja pierwsza praca “na etacie”:

– nawet bez “formalnego” doświadczenia możemy opisać projekty realizowane w ramach studiów, udział w wymianach studenckich, działalność w kołach naukowych, organizacjach studenckich czy w wolontariacie,

– praca sezonowa, lub dorywcza to też dobry punkt startowy do stworzenia pierwszego CV.

Zanim w ogóle zaczniemy pisać swoje CV warto uświadomić albo przypomnieć sobie, po co piszemy CV. Jest to dokument, w którym chcemy „przekonać” potencjalnego szefa (a wcześniej rekrutera sprawdzającego aplikacje), że jesteśmy odpowiednim człowiekiem na dane stanowisko. To „przekonywanie” to inaczej i bezpośrednio mówiąc „sprzedaż”: sprzedajemy swoje usługi (wiedzę, doświadczenie, umiejętności, postawę) w zamian za wynagrodzenie. Mamy to sytuację transakcji biznesowej, stąd informacje zawarte w naszym CV powinny wspierać nas w tej transakcji.

KLUCZOWYM podejściem do nowoczesnego CV jest mówienie/pisanie o swoich osiągnięciach, a nie tylko wylistowanie suchych faktów na zasadzie „robiłem o, to i tamto”. Biznes nie jest instytucją charytatywną: firmy zatrudniają pracowników, by osiągnąć swoje cele biznesowe i zarabiać. Aplikując do firmy warto pokazać swoje działanie przez pryzmat osiągnięć, a nie tylko wykonywanych zadań. Osiągnięcia pokazują naszą efektywność, czyli to co zrealizowaliśmy. Za osiągnięciami powinny stać liczby (w idealnym świecie), jednak nawet jeśli konkretnymi liczbami nie dysponujemy, to warto zastanowić się jak pokazać nasze działania właśnie z perspektywy osiągnięć. Wylistowanie naszych zadań nie jest błędem, jednak warto (jeśli tylko mamy taką możliwość) wprowadzić metryki/liczby do naszych zadań.

Należy pamiętać, że to, co dla nas jest “niczym wielkim” dla danej firmy może być czymś ogromnym. Warto pokazywać skalę swojego działania i jej wpływ, pamiętać o specyfice branży lub konkretnej, trudnej sytuacji z jaką mierzyliśmy się, realizując nasze cele.

Jak może wyglądać to w praktyce?

– zamiast pisać, że „byłem doradcą klienta w branży nieruchomości” możemy opisać to następująco:

Zrealizowałem sprzedaż nieruchomości o łącznej wartości 17 mln zł w ciągu 12 miesięcy, przekraczając roczny cel o 20%.

– zamiast pisać „zarządzanie zespołem”, możemy pokazać efekt i to, co się do tego przyczyniło:

Zarządzałem zespołem 8 osób, zwiększając ich produktywność o 15% poprzez wdrożenie nowych metod organizacji pracy i regularne sesje informacji zwrotnej.

Inne przykłady według schematu:

  1. CO
  2. O ILE/LICZBY
  3. W JAKI SPOSÓB I/ LUB JAKA JEST SKALA

– zredukowałem wskaźnik rotacji w zespole call-center o 25% w ciągu 12 miesięcy, wdrażając spersonalizowane ścieżki rozwoju zawodowego, regularne spotkania 1:1 oraz programy motywacyjne,

– stworzyłem i wdrożyłem program szkoleniowy dla liderów technicznych, który zwiększył ich kompetencje zarządcze i komunikacyjne. Program objął 100 uczestników, z czego 85% potwierdziło w ankiecie poprawę swoich umiejętności,

– w 2023 roku osiągnąłem indywidualny wynik sprzedaży na poziomie 5,2 miliona złotych, odpowiadając za 35% rocznego przychodu zespołu sprzedażowego (15-osobowego). Moje działania pomogły firmie przekroczyć założony cel o 10%,

– zoptymalizowałem proces zarządzania umowami z dostawcami usług biurowych, negocjując nowe warunki kontraktów i konsolidując zamówienia. Dzięki temu obniżyłem roczne koszty operacyjne o 120 000 zł, co stanowiło 18% budżetu działu administracji.

Kolejnym ważnym elementem, który częściowo wiąże się z poprzednim jest SZERSZA PERSPEKTYWA i “BAŃKA POZNAWCZA”, w której żyjemy, a która przekłada się na nasz język i komunikowanie się, ale to temat na kolejny artykuł.

Natalia Nowak

Doradca Zawodowy